Håll ut, snart LOOOOV

Oh shit vad skönt det ska bli med lov! Nu har jag väldigt lugnt i skolan. Igår hade jag en inlämning och ett prov, nu återstår bara ett teoretiskt idrottsprov imorgon annars har jag looooov! Känns riktigt gött! Dock blir det att plugga en del över lovet då vi har ett stort biologiprov veckan efter, menmen. På lovet ska jag i alla fall fara till Hemavan några dagar, ser fram emot det massor!   
 
Idag började jag kvart över 12. Morgonpigg som jag är, var jag i full gång med storstädning av mitt rum klockan 8 på morgonen. Kommer ni ihåg att jag berättade att jag är en mästare på att stöka ner?
Det såg på riktigt ut som att en bomb slagit ner. Det blev en riktig storstädning som tog över två timmar- på ett rum. Då kanske ni kan tänka er hur det såg ut... Haha pinsamt faktiskt!!
Hoppas det blir lika fint väder som det var i Åre förra året!
 

Svar på kommentarer

Brukar du rida med säkerhetsväst?
Jag gjorde det förut då jag började rida storhästarna. Nu använder jag bara den då det är tävling, det händer att jag använder den då jag hoppar också. 
 
Fina bilder!! Vad fotar du med för kamera?
Tack så mycket! Jag fotar med en canon eos 500D. 
 
Du uppdaterar inte så ofta om ridpass längre, är du inte i stallet lika ofta?
Jag är i stallet normalt sett 3 gånger i veckan, ibland fler. De senaste veckorna har jag bara ridit ut, så det har inte varit så mycket att skriva om. Jag kommer att börja rida lite mer på ridbanan snart, då kommer det bli lite roligare uppdatering om ridpassen. :)
 
 

Dressyrträning + nya bilder

Idag var det årets första dressyrträning för Erica, i solen och allt! Vi repeterade vad vi gjorde förra året men i form av nya övningar. Fokus idag låg på ställning, takt och eftergift. Vi gjorde några väldigt nyttiga och roliga övningar som jag absolut kommer att ta med mig till varje ridpass och fortsätta träna på. Jag hade en riktigt bra känsla genom passet och Bora var helt fantastisk! 
Jag hade lyxen att bli fotad idag också. Det är ju oftast jag som står bakom kameran och fotar andra så det var superkul att Erica hade tagit med sig kameran idag!!
 
Jag vet att jag sagt det förut men jag måste bara säga det igen, Erica är en så otroligt duktig tränare! Glad, positiv och peppar verkligen och förklarar allt så himla bra! Sedan jag började rida för henne känns det som att jag verkligen har utvecklats i min ridning. Jag har fått så bra tips på hur jag ska rida, men också grymma övningar som jag kan träna då jag rider själv. Ofta är det små detaljer som jag kan förbättra, många ser det inte, men det gör hon! Det gör verkligen galet stor skillnad! Åh längtar redan till nästa helg. :D
 
Foto: Erica Steegmans
 

Torsdag

Idag är jag så himla trött. Skoldagen var riktigt trög trots att jag började 12.15. Tanken var att träna med en kompis  idag, men då jag inte mådde så bra skippade jag det. Jag hade egentligen tänkt tvinga mig igenom passet, men så kom jag på att det var sjukt onödigt. Jag tränar ju bara för min egen skull, varför skulle jag då vara elak och träna en dag då jag kände mig febrig? For hem istället, tog det lugnt och såg ett avsnitt av gossip girl. 
 
Jag tror jag har börjat få sämre syn också. :( Jag blir ofta yr och får ont i huvudet. Förut hade jag aldrig ont i huvudet. Jag kan också få svårt att se vad som står på tavlan i skolan. Blir nog att boka tid hos en optiker snarast och jag håller alla tummar och tår på att jag har helt fel i mina misstankar! Resten av min familj har sämre syn, så det vore inte så konstigt om jag också har det. 
 

Några saker jag tror ni inte vet

Fick positiv respons på det förra inlägget på saker som ni inte visste, så nu kör vi en till!
 
Jag fryser väldigt lätt och måste därför alltid sova med en filt på mitt (tjocka) täcke. 
 
Jag blir väldigt sällan sjuk. Förkyld blir väl alla, men sjuk med feber har jag inte varit på flera år. Jag fick svininfluensan för ett par år sedan och sedan dess har jag inte varit sjuk. 
 
Jag tror jag är immun mot myggbett! Kan inte komma ihåg senaste sommaren jag hade fler än 3 myggbett. Jag har hört att dom drar sig mot stresshormon. I och med att jag inte brukar bli biten stör jag mig inte heller på dem, eller så smakar jag helt enkelt illa!
 
Jag är väldigt pålitlig. Det som sägs till mig stannar hos mig! 
 
Jag hatar att bli tillsagd eller att få skäll. Tur att det inte händer ofta, haha. 
 
Jag har olika perioder om allting. Det kan vara alltifrån vad jag äter till frukost till vad jag lyssnar på för musik eller hur jag tränar. 
Jag och Hugo i somras

Uteritt och yoga

Igår blev det en sen kväll i stallet. Jag kom dit senare än jag brukar och då testade vi göra snösulor av glasslock, så kvällen drog ut på tiden. Svårt att veta hur dom funkade dock eftersom alla hade lossnat då vi kom tillbaka från ridturen.. Men det kunde ju ha funkat! :)
Jag och Ubbe red i alla fall ut igår på en fartfylld tur runt byn med Lamia och Bora. Var så länge sedan jag red nu pga all klippsnö (men har såklart varit i stallet ändå) så det var riktigt skoj! 
 
Ikväll har jag bokat in ett yoga-pass på iksu. Jag har aldrig varit på yoga förut. Har en känsla av att det kan vara lite flummigt, men jag har hört av många att det ska vara ett grymt bra pass. Jag har älskar ju att gå på bodybalance och det är en blandning av yoga, pilates och tai chi. Känns spännande det här!
 

Tankar kring träning

Alla har olika tankar och mål med träning, kost och hälsa. Jag tycker att jag tränar ofta, med både ridning och iksu har jag fullt upp och tränar (oftast) 5-6 gånger i veckan- vad jag känner för helt enkelt. Någon vecka kanske jag inte tränar någonting alls utöver ridningen. Det beror på hur mycket ork jag har och på hur mycket plugg jag har i skolan. Känslan när ett tufft träningspass är avklarat är sjukt härlig för man känner sig så duktig. Jag tränar absolut inte för att gå ner i vikt eller något, utan för att jag mår bra av det och tycker att det är roligt. Jag trivs med att vara vältränad, och det viktigaste är att man trivs med sig själv. 

 
 
När man tränar blir kroppen starkare på sätt som man kanske inte tänker på. Man får mindre risk för t.ex diabetes, sänker blodfetter, blodsocker och blodtryck. Man förebygger skador och man förbättrar uthålligheten, spänst och stabilitet.
 
Jag brukar ofta träna bålstabiltet (mage och rygg) för att förbättra mig i ridningen. Cx är ett grymt bra pass för just det! Kondition är också något jag tränar mycket. Jag ska till Stockholm och springa tjejmilen i höst och jag har redan börjat träna inför det. Kondition tar lång tid att bygga upp och när jag ska göra något-då går jag all in. 
Det känns roligt att ha ett mål att sikta mot, man blir mer taggad då och det känns roligare att fara och träna. Speciellt när man märker resultat. Som mål har jag att springa milen under 50 minuter. 
 
Ett pass på löpband kan se ut såhär för mig:
10 min uppvärmning- lätt jogg
20 min intensiv löpning 
kort vila
intervaller- ca 10 st
nedvarvning ca 10 min. 
Hur passen ser ut beror ofta helt på dagsformen. Hur jag känner mig inför passet, är jag trött eller något någon dag plågar jag mig inte igenom 20 intervaller, som jag kanske gör ett pass då jag känner mig pigg. Sen beror passets upplägg på om jag bara ska springa distans eller om jag ska springa intervaller. 
 
Vad gäller styrketräning tycker jag inte det är speciellt kul att gymma, då blir det lätt att jag "fuskar" med övningarna eftersom jag inte tycker att det är kul. Däremot tycker jag att det är superkul att gå på ett bodypump-pass. Det är styrketräning som man har träningsvärk flera dagar efteråt kan jag lova! Tror det gör mycket med motivationen att gå på grupp-pass, med tränare och hög musik.
 
Efter att jag tränat dricker jag inte gainomax eller någon annan sportdryck. Jag anser att dessa är onödiga- och dyra. En gainomax kostar ca 20 kr. Om jag tränar på iksu 4 gånger i veckan och köper en sån varje gång kostar det 80 kr i veckan, och det blir 300-400 kronor i månaden. I mina ögon sjukt onödigt då man lika gärna kan äta en banan och dricka ett glas mjölk då de näringsmässigt innehåller ungefär lika mycket. Men det är såklart upp till var och en vad man tycker är värt och funkar bra, men jag föredrar frukt. 
 
 
I skolan läser jag en tillvalskurs som heter "träningslära". Den är en kurs som man får lära sig hur kroppen funkar när man tränar, skador etc. Te.x varför man får mjölksyra, vad som händer när man får hjärnskakning, vad som händer i kroppen när man spänner en muskel osv. Riktigt intressant! Måste vara ett av de bästa ämnena jag läser just nu. 
 
Jag tycker att jag har ett sunt tänk kring träning. Äter bra, sover bra och jag missunnar mig inte gosaker på helgen. Man ska må bra och i mina ögon är det vansinne att ha dåligt samvete över en påse godis på helgen eller ta en fika mitt i veckan. Sådana stunder förgyller vardagen- vardagslyx.
 

Tankeställare

Igårkväll var jag på en handledarkurs för att få börja övningsköra. På kursen pratade vi bland en himla massa annat om reflexer och säkerhetsbälte. Det sjuka är att jag har gått omkring och tänkt på det här ett tag nu. Men i alla fall, säkerhetsbälte. Hur ofta använder vi det i bilen?- alltid. Hur ofta på bussen?- aldrig
Hur kommer det sig? Varför använder man inte bälte på bussen? (Nu menar jag långfärdsbussar, alltså den jag åker med till t.ex stallet) Är det typ coolare att inte använda bälte? Hur idiotiskt som helst, för krockar man gör det ju precis lika ont som i en bil. 
 
Sen reflexer. Hur ofta använder man det? I stallet självklart, där bombar jag både mig själv och hästen med jättemycket reflexer. Även om jag rider ut på dagen har vi reflexer på oss. Men hemma då? När jag ska någonstans har jag aldrig reflexer på mig, möjligtvis om jag ska ut och springa sent på kvällen och om jag kör moppe då det är mörkt. Men cyklar jag syns jag ju inte. Jag har såklart lyse både fram och bak, men inte syns det på långt håll. Det är ju livsfarligt. 
 
Jag tycker ändå att jag är ganska riskmedveten och försiktig av mig. Jag har ju haft moppekort i snart 2 år, och jag är alltid väldigt försiktig i trafiken. Att orsaka en olycka som skadar mig själv eller andra är en av mina värsta mardrömmar. Jag vet ju hur dåligt en person syns utan reflexer eftersom jag så många gånger kört förbi dem. Jag vet också hur irriterad och rädd man blir på hur nära olyckan kan vara framme, på grund av just brist på reflexer. Sker det en olycka p.g.a att man inte syns, riskerar man livet på både personen/personerna i fordonet och sig själv. Jag vill inte vara orsaken till en olycka. Är det töntigt att vara rädd om sig själv och andra? Svar nej.  
 
 
Jag har verkligen fått mig en tankeställare och ska från och med nu börja använda bälte på bussen och mer reflexer i vardagen.
Med detta sagt ska det bli superkul att få börja köra nu också!

Träningträning

2 träningspass idag- inte illa! CX och löpband. Cx är bara 30 min så det går bra att köra 2 pass efter varandra. Jag tycker inte heller att man blir speciellt svettig av cx, men det känns otroligt mycket, speciellt i magen (det är bålstabilitet, alltså mage och rygg) 
Det var i alla fall en riktigt bra tränare idag, hon var riktigt peppande hon pausade mellan låtarna och gick igenom tekniken ordentligt. Det var superbra, jag har gått på cx flera gånger förut, men idag kände jag hur det tog på ställen där det aldrig tagit förut. Fick en riktig "aha" upplevelse. Anna Dahlgren hette tränaren! 
 
Jag slutade tidigt idag så innan passet började sprang jag på löpbandet. Mycket intervaller blev det och det kändes i kroppen efteråt kan jag lova! Jag hann plugga en stund mellan passen också- skönt. 
Jag känner mig mindre stressad inför proven också, kan tänka mer klart nu. 
 
Imorgon har jag sovmorgon så jag tänkte att jag skulle fara och träna direkt på morgonen, bra start på dagen så kommer man igång ordentligt. 
 
 
 

Gravid paprika?!

Haha igår när vi gjorde tacos hände eb grej... Jag höll på att skära grönsaker, och så när jag skulle skära paprikan så var det en paprika i paprikan, hahaha min paprika var gravid!!!
 
Jag har aldrig varit med om något liknande förut, sjukt kul!
 

Planering

Planering av skolan är något som jag måste ha koll på. Hur ska veckan se ut? Hur mycket skolarbete har jag? 
Det känns väldigt bra att jag har mina fasta stalldagar, onsdag, fredag och söndag. (önskar dock att jag hade tid för fler) För då kan jag lägga upp skolarbetet så att jag kan fara till stallet de dagarna utan att det blir stressigt med skolan. Iksu far jag på de dagarna jag har tid över, oftast direkt efter skolan eftersom det bara är att gå över gatan då, och så har man kvällen fri till läxor eller något. 
 
Jag brukar unna mig själv fredag och lördag som läxfria dagar, bara ta det lugnt och ha roligt. Jag hatar att ligga efter i min planering, så att det blir stressigt t.ex inför ett prov. Om jag inte kan det jag ska ha prov på som ett rinnande vatten dagen innan får jag   p a n i k   och kan inte lära mig något alls.  
 
Jag har ett matteprov på torsdag, som jag lagt upp en bra plan på hur jag ska plugga till det. Jag bytte klass i skolan för ett par veckor sedan, men innan jag bytte höll vi på med antiken och medeltiden på svenskan och min nya klass hade visst redan gjort det provet och jag har inte ens tänkt tanken på det sen jag bytte. Igår fick jag svenskaprovet upptryckt i ansiktet som jag tydligen ska göra med min gamla klass på onsdag. 
Så irriterande, alltså inte att jag måste göra provet utan att jag har mindre än en vecka på mig att göra alla (mååååååånga) instuderingsfrågor samt lära mig alla på så kort tid+ att jag har matteprovet. 
Nu är min planering helt åt skogen och jag känner mig stressad, ingen bra kombination. 
Inga läxfria dagar här inte, jag var faktiskt sjukt duktig igår kväll och pluggade innan jag for ut. Vem pluggar på en fredagskväll liksom?, haha.
 
Senare väntas i alla fall roligheter, laga middag med vännerna och fara på invigningen av kulturhuvudstaden. Igår var jag också i stallet, det blev mys med finaste hästarna som lyser upp mitt i allt tråkigt. <3
 
 
 

RSS 2.0