Fuck cancer

 
Jag har haft en sån mysig dag idag! Sovmorgon, stallet och så har jag pärlat fuck cancer armband. I stallet var Bora på sitt allra bästa humör trots att vi höll på att blåsa bort. Hon var riktigt med på noterna och det kändes att hon tyckte att dagens pass var roligt. Fokus låg på öppnor och travökningar. Vi fick till några ökningar som kändes såå bra. Hon svävade fram. 
 
På eftermidddagen for jag och ett par kompisar ner på stan för att pärla fuckcancer armband. Ung cancer anordnar pärldagar dit den som vill får komma och göra armband för att stödja deras arbete. Riktigt mysigt var det och bra anordnat! Nästa pärldag här i Umeå  är den 19 April på Comfort Hotell Winn för den som är intresserad! :)

Backträning

Idag fick jag ett mail från women's health med inspiration inför loppet. Det fanns ett inlägg med om tre nyckelpass att träna på. Intervaller, långpass och backträning. Jag har både sprungit mycket intervaller och distanspass i vinter, men faktiskt inget backpass. Så det var planen för idag. 
 
Passet började med några kilometer uppvärmning innan jag tog tag i backarna. Första backen jag sprang i var runt tvåhundra meter. Den var inte så brant, men riktigt sådär seg så det kändes i benen och pulsen steg rejält. Lätt jogg en bit på vägen ner för att sänka pulsen för att sedan höja farten till normal takt. I backarna höll jag något över normal jogghastighet, försökte att trycka i med benen i varje steg för att få mer kraft. Fem gånger sprang jag i långa backen innan jag gick över till nästa som var betydligt brantare och kortare. Uppför den sprang jag först några gånger långsamt för att sedan spurta upp några gånger. 
 
Känner mig nöjd med dagens pass! Det blev inte så långt, men det var högintensivt. Härlig uppladdning inför kvällen som kommer bestå av historiaplugg inför fredagens prov. 
 
Hoppas alla får en fin kväll! :) 
 

Pass utan krav

Efter jag slutat skolan idag (14.30) for jag hem, snörde på mig löparskorna och for ut och sprang. Idag hade jag inga krav alls på mig själv. Jag siktade inte på att springa en viss längd eller mot klockan, utan tanken var att bara springa för att det var härligt. Vanligtvis brukar jag springa runt nydalasjön när jag är ute för då vet jag att det är exakt en mil. Men idag sprang jag där jag inte brukar springa så det var roligt med variation. 
 
Jag hade riktigt tur med vädret också, så varmt det är idag! Riktigt vårväder. Jag behövde bara en underställströja under min tunna springjacka och löpartights. Tänkte att jag inte skulle göra som i söndags och klä på mig alltför mycket. ;) Jag vet dock inte riktigt hur långt jag sprang idag. Min mobil och RunKeeper dog när jag sprungit lite mer än 4 km och jag började vända hemåt då. Så jag kanske fick ihop 7-8 km idag. Känner mig nöjd med det! Hade riktigt bra flyt hela rundan och steget kändes lätt. När jag kom hem var sådär skönt trött. Passet tog på krafterna men jag var inte heller död. När jag kom hem rullade jag även ut yogamattan och gjorde några magövningar. Precis lagomt för dagen blev det. :)

Intervallträning

Dagar som dessa är jag otroligt tacksam över att skolan ligger mittemot iksu och att skolan bjussar på träningskort. Var lite tveksam om jag skulle träna idag, men så efter att vi slutat bestämde jag mig för att springa intervaller på löpbandet. Sagt och gjort blev det ett pass på runt 35 minuter. Jag hade verkligen tur idag som hittade ett ledigt springband. Mellan 16-17 då många slutat skolan/ jobbet brukar det vara fullt på gymmet och svårt att få tag i ett löpband.

Som uppvärmning gick jag först 3 minuter. Jag börjar alltid mina springpass så, oavsett om jag springer distans eller intervaller för att få igång benen och fötterna ordentligt. Sedan blev det ungefär 7 minuter jogg. När jag kände att kroppen var redo gick jag in på det hårda arbetet, dvs intervallerna. Jag sprang 10 intervaller som var 40 sekunder långa vardera. Efter varje intervall vilade jag 20 sekunder för att komma ner i puls lite innan det hårda arbetet började igen.
 
När jag springer intervaller som inte är så långa, som jag gjorde idag är det riktigt högt tempo som gäller. Annars får man anpassa farten lite beroende på hur långt man springer. Springer man intervaller som är 4 minuter går det inte att springa i samma hastighet som när man springer en kortare intervall. Då orkar man inte. 
 
Efter mina 10 intervaller joggade jag lugnt i ett par minuter för att ta ner pulsen. Sedan sänkte jag farten till gångfart för istället öka lutningen på löpnadet. I 5 minuter gick jag i en brant uppförsbacke, och det mina vänner kändes i benen och rumpan. Innan nedvarvning och stretch sprang jag ytterligare 2 intervaller. Behöll samma fart som på de tidigare intervallerna men ökade tiden till en minut med 30 sekunders vila mellan. 
 
Nu efter passet har jag en riktigt go känsla i kroppen, känner mig så duktig! Och det bästa av allt med dagens pass var att jag inte fick ont i fötterna alls. Wohoo! 
Från tjejmilen i somras

Vårens första dag

Wow vilket härligt väder det var igår! Strålande sol och massor med plusgrader, som vi har längtat. Det blev en trevlig uteritt med Mr. U igår. (Ubbe alltså) Grusvägen runt byn som vi kallar rundan har tinat fram så underlaget var toppen. Bitvis var det dock slask men det är ju inte is så det gick bara fint att rida på som vanligt där. Taggad häst men han kändes riktigt trevlig. Vi tränade skänkelvikningar och öppnor efter vägen för att inte bara rida rakt fram hela tiden. 
 
Dock är man ju en frusen norrlänning som inte är van vid att det ska vara varmt, så jag hade klätt på både mig och Ubbe för mycket kläder! Jag hade faktiskt tagit vårjackan, men då hade jag varma kläder under istället, haha. Ubbe fick sig ett ländtäcke, som tur är var det tunt reflextäcke så det gjorde inte så stor skillnad. Vi syntes då i solen i alla fall!
 
På kvällen fick jag ett träningssug så då for jag på iksu. Testade ett nytt stepdance-pass som inte föll mig i smaken. Det var som lite zumbainspirerat och jag tycker att det var lite osammanhängande dansblock. Efter passet sprang jag 20 minuter för att få upp pulsen och svettas lite mer. Det kändes i alla fall bra. 

Måndag

Jag blir lätt rastlös om jag sitter hemma en kväll, helst ska det hända saker precis hela tiden. Efter lunch idag hade jag körlektion. Backning runt gatuhörn och i korsningar stod på schemat. Lite klurigt var det allt så lite träning hemma på det så ska det nog gå fint. Jag fyller år om 45 dagar så det börjar dra ihop sig med körkortet! Mitt mål är att ta det så nära min födelsedag som möjligt. 
 
Jag hann bara hem från körskolan innan det var dags att fara till iksu och träna tillsammans med en kompis. Nu när det är lov har jag faktiskt tid att gå på pass som jag på grund av tidsbrist inte går på i vanliga fall, så idag gick jag på CX. Ett kort pass på 30 minuter som tränar bålen. Passet innehåller inga mesiga magövningar kan jag lova, min mage var död efter andra låten haha. Perfekt pass för ryttare! Då CX är ett så kort pass går det bra att träna ett till pass också. Vår plan var att springa lite efteråt men då alla löpband var upptagna rodde vi istället några km. 
 
Ikväll har jag inga planer så då tänkte jag fara tillbaka till iksu efter middagen och träna lite till, men blev övertalad om att ta det lugnt hemma istället. Inte alls lika roligt, men bra att varva ner ibland. Istället tog jag ett bad, lyssnade på musik och nu ska jag faktiskt ta och läsa en bok. Ska börja på uppföljaren till Maze runner. Har ni sett den filmen btw? Om inte kan jag rekommendera den, jättebra film! 
(Detta inlägg skulle ha kommit upp igår)

När hårt slit lönar sig

De senaste veckorna har varit riktigt kämpiga. Jag har haft fullt upp och varit mycket stressad över skolan. Vi har haft mycket prov och inlämningar och sådant tar väldigt mycket psykiskt på mig. En uppgift som varit extra viktig för mig under de här veckorna var en svenskauppgift som jag suttit så många timmar med. Blev riktigt nöjd med den och mitt hårda arbete lönade sig med ett asbra betyg och fina ord från läraren. 
 
Planering och prioritering är lite av min starka grej så jag har lycktas få ett fungerande schema för plugg, ridning, träning, körlektioner och körkortsteori under dessa hårda veckor. Det är inte det lättaste alla gånger så ibland får det omprioriteras. 
 
Ridningen har bokstavligt talat legat på is den senaste tiden så det har blivit mycket stallmys och någon lätt ridtur ibland. Att det inte har gått att rida ordentligt har egentligen inte gjort något. Stallet för mig är en frizon där jag släpper allt utanför och att bara andas lite häst gör livet lättare. Att få komma ut till stallet mina två gånger i veckan är viktigt. 
Ubbe
 
Träningen å andra siden är i full gång nu och jag tränar för women's health halvmarathon som går av stapeln 25 april. Loppet är 2,1 mil och det ska verkligen bli spännande! Tidigare har jag bara varit med på ett lopp, tjejmilen i höstas. Nu är utmaningen större och sträckan dubbelt så lång.
 
Som det ser ut just nu tränar jag kondition ca 4 gånger i veckan. Dock springer jag bara ett av passen. Som jag kanske har nämnt tidigare har jag stor hålfot, alltså att jag bara stödjer på främre delen av foten och hälen. Det gör att jag får ont i fötterna/ vaderna om jag springer långa sträckor ofta. Därför går jag på step och spinning också som båda förbättrar kondition. 
 
Förra veckan var det så himla fint väder så jag tänkte att jag skulle fara ut runt milen, men när jag sprungit första milen kändes det så bra så då tog jag ett varv till. Två mil gick mycket lättare än jag trodde att det skulle göra, och det tog exakt två timmar. Otroligt nöjd med min tid för att aldrig sprungit två mil i följd förut!
 
För att kompliterna konditionsträningen försöker jag också lägga in lite styrka ca en dag i veckan. Kör då igenom alla muskelgrupper på ett pass, jag har varken tid eller lust att styrketräna flera gånger i veckan. Jag tycker inte det är roligt alls, haha! Dock är det nyttigt att variera träningen.

RSS 2.0