Intervallträning

Dagar som dessa är jag otroligt tacksam över att skolan ligger mittemot iksu och att skolan bjussar på träningskort. Var lite tveksam om jag skulle träna idag, men så efter att vi slutat bestämde jag mig för att springa intervaller på löpbandet. Sagt och gjort blev det ett pass på runt 35 minuter. Jag hade verkligen tur idag som hittade ett ledigt springband. Mellan 16-17 då många slutat skolan/ jobbet brukar det vara fullt på gymmet och svårt att få tag i ett löpband.

Som uppvärmning gick jag först 3 minuter. Jag börjar alltid mina springpass så, oavsett om jag springer distans eller intervaller för att få igång benen och fötterna ordentligt. Sedan blev det ungefär 7 minuter jogg. När jag kände att kroppen var redo gick jag in på det hårda arbetet, dvs intervallerna. Jag sprang 10 intervaller som var 40 sekunder långa vardera. Efter varje intervall vilade jag 20 sekunder för att komma ner i puls lite innan det hårda arbetet började igen.
 
När jag springer intervaller som inte är så långa, som jag gjorde idag är det riktigt högt tempo som gäller. Annars får man anpassa farten lite beroende på hur långt man springer. Springer man intervaller som är 4 minuter går det inte att springa i samma hastighet som när man springer en kortare intervall. Då orkar man inte. 
 
Efter mina 10 intervaller joggade jag lugnt i ett par minuter för att ta ner pulsen. Sedan sänkte jag farten till gångfart för istället öka lutningen på löpnadet. I 5 minuter gick jag i en brant uppförsbacke, och det mina vänner kändes i benen och rumpan. Innan nedvarvning och stretch sprang jag ytterligare 2 intervaller. Behöll samma fart som på de tidigare intervallerna men ökade tiden till en minut med 30 sekunders vila mellan. 
 
Nu efter passet har jag en riktigt go känsla i kroppen, känner mig så duktig! Och det bästa av allt med dagens pass var att jag inte fick ont i fötterna alls. Wohoo! 
Från tjejmilen i somras

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0