När hårt slit lönar sig

De senaste veckorna har varit riktigt kämpiga. Jag har haft fullt upp och varit mycket stressad över skolan. Vi har haft mycket prov och inlämningar och sådant tar väldigt mycket psykiskt på mig. En uppgift som varit extra viktig för mig under de här veckorna var en svenskauppgift som jag suttit så många timmar med. Blev riktigt nöjd med den och mitt hårda arbete lönade sig med ett asbra betyg och fina ord från läraren. 
 
Planering och prioritering är lite av min starka grej så jag har lycktas få ett fungerande schema för plugg, ridning, träning, körlektioner och körkortsteori under dessa hårda veckor. Det är inte det lättaste alla gånger så ibland får det omprioriteras. 
 
Ridningen har bokstavligt talat legat på is den senaste tiden så det har blivit mycket stallmys och någon lätt ridtur ibland. Att det inte har gått att rida ordentligt har egentligen inte gjort något. Stallet för mig är en frizon där jag släpper allt utanför och att bara andas lite häst gör livet lättare. Att få komma ut till stallet mina två gånger i veckan är viktigt. 
Ubbe
 
Träningen å andra siden är i full gång nu och jag tränar för women's health halvmarathon som går av stapeln 25 april. Loppet är 2,1 mil och det ska verkligen bli spännande! Tidigare har jag bara varit med på ett lopp, tjejmilen i höstas. Nu är utmaningen större och sträckan dubbelt så lång.
 
Som det ser ut just nu tränar jag kondition ca 4 gånger i veckan. Dock springer jag bara ett av passen. Som jag kanske har nämnt tidigare har jag stor hålfot, alltså att jag bara stödjer på främre delen av foten och hälen. Det gör att jag får ont i fötterna/ vaderna om jag springer långa sträckor ofta. Därför går jag på step och spinning också som båda förbättrar kondition. 
 
Förra veckan var det så himla fint väder så jag tänkte att jag skulle fara ut runt milen, men när jag sprungit första milen kändes det så bra så då tog jag ett varv till. Två mil gick mycket lättare än jag trodde att det skulle göra, och det tog exakt två timmar. Otroligt nöjd med min tid för att aldrig sprungit två mil i följd förut!
 
För att kompliterna konditionsträningen försöker jag också lägga in lite styrka ca en dag i veckan. Kör då igenom alla muskelgrupper på ett pass, jag har varken tid eller lust att styrketräna flera gånger i veckan. Jag tycker inte det är roligt alls, haha! Dock är det nyttigt att variera träningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0