Women's health halvmarathon

Den 25 april 2015 sprang jag mitt första halvmarathon! Det var faktiskt en ganska kall och blåsig dag, och det var svårt att veta hur man skulle klä sig. Som det kändes i startfållan hade jag helst sprungit i dunjacka och täckbyxor. Men det blev underställ och en överdragströja, vilket blev precis lagom. När starten gick fick jag verkligen tänka på att hålla en jämn hastighet. Det är så lätt hänt att springa för fort i början och sedan bli trött. Direkt efter den första vätskekontrollen fick jag tvärhåll i sidan. Kanske inte en så rolig början med tanke på att jag då hade ungefär 1.8 mil kvar att springa. Envis som jag är fortsatte jag springa och efter bara dryga kilometern släppte hållet helt och jag fick plötsligt mycket lättare steg. Tror det kan ha varit nerver som spökade. 
 
När jag stod i startfållan hade jag inga speciella mål för dagen. Tyckte bara att det skulle vara asbra att komma runt. Men de fanns "farthållare" efter banan. Alltså personer som springer och tar sig runt loppet på en viss tid som står tydligt på flaggor de har på ryggarna. Jag hamnade efter en farthållare med tiden 1.58, som jag låg efter hela loppet. Det var skönt att inte behöva tänka på vilken hastighet jag höll, för jag visste att jag kommer komma runt under två timmar, om jag pallade vill säga. Och det gjorde jag, 2.1 mil utan att stanna annat än vid vätskestationerna för att ta ett glas dricka. (Sprang och drack) Ville inte tappa flytet jag hade. Hade ett riktigt bra lopp och konditionen höll hela vägen. Såklart att man blev trött, men inte så att jag behövde gå.
 
Sista kilometern var den bästa och värsta kilometern i mitt liv. Värsta för att jag hade så mycket mjölksyra i benen och hälarna har aldrig gjort mer ont. Men bästa för att jag vetskapen om att jag sprungit 2 mil på ny sträcka, i en annan del av landet och att jag snart skulle passera mållinjen. DET var roligt. I mål kom jag på tiden 1 timme och 58 minuter, kom på 276 plats. NÖJD!! 
 


Nu är jag ännu mer taggad på löpträning, oftare och längre distanser! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0